Újra itt az esztelen száguldás öröme, de nézzük, mi újat hoz nekünk a Carbon az előző részekhez képest.
Egyesek azt mondják: „egy újabb tuning NFS? Na ne…mindig ugyanaz”. Mások azt: „na végre, újra átélhetem a sebesség minden kellemes és kellemetlen vonzatát”. Én azt mondom: kaptunk egy olyan arcade autós játékot az Electronic Arts fejlesztőitől, amely sokban hasonlít az elődökhöz, mégis élvezet minden egyes versenyét, futamát átélni. Hogy miért mondom én ezt? Leírom.
A telepítés és az intró megtekintése után egy átdolgozott, kezdők számára kissé komplikált menüben találjuk magunkat, ahol beállíthatjuk a játék megjelenését, az irányítást, meghallgathatjuk az NFS zenéit stb. Itt található a gyors versenyzés és a karrier lehetősége is. A karrier ugyanarról szól, mint eddig: mi legyünk az illegális versenyzés királya - csak éppen a tálalás lett más, ám a lényeg változatlan maradt.
Habár sok újítást ez a rész sem hozott, de nem mondhatjuk azt, hogy újra ugyanazt a programot kaptuk, mint az előd Most Wanted. Grafikai téren nem sokat változott az új rész: több poligon és textúra, nagyrészt ugyanazok a tájelemek. Maradt a régi csili-vili túlcifrázott megvalósítás a csillagos ég alatt. Nappal most sem mutathatjuk meg ki az úr az utakon, így hősünk kénytelen alvás helyett az esti időkben területeket hódítani. És hoppá... elérkeztünk egy új játékrendszerhez.
Ez a területfoglalás. A fejlesztők új módon próbálták elénk tárni az illegális versenyek és az ezzel járó feszültség és izgalom mibenlétét. Ennek fejében egy jó kis kerettörténettel is előrukkoltak. A story a játék előre haladtával fog előttünk kibontakozni a már megszokott filmszerű betétek segítségével, melyeket társak csatlakozásakor, a főbb versenyek megnyerésekor láthatunk.
A várost területekre és negyedekre osztották fel. Minden negyedet egy banda tart az uralma alatt. Feladatunk, hogy ezeket a bandákat elűzzük az ott található feladatok teljesítésével. Ha minden versenyt megnyertünk egy negyedben, akkor jön a terület vezetője, akivel először circuit-ban kell megmérkőznünk, majd a városon kívüli kanyargós Canyon-okban kell diadalmaskodnunk felette. A canyon verseny két részből áll: először ő van elől, és nekünk a háta mögött cikázva (lehetőleg egyre közelebb) kell minél több pontot gyűjtenünk, hogy aztán a második részben, mikor mi vagyunk elől ő mögöttünk, meg tudjuk őrizni az előnyünket. (Ha ügyesek és gyorsak vagyunk, és meg tudjuk előzni, valamint tíz másodpercig magunk mögött tudjuk tartani, az azonnali győzelmet jelent számunkra.)
Említettem ugye a bandákat és a társakat. Bizony, itt már csapatban is versenyezhetünk, melynek címerét is kedvünkre választhatjuk meg, ízlésünknek megfelelően. Maximum három bajtársunk lehet (ugyanígy az ellenfelek is együttműködhetnek, tehát nem árt az óvatosság) melyek különböző képességekkel vannak megáldva: scout (előttünk haladva mutatja az utat és a rejtett útvonalakat), drifter (mögötte haladva egy bizonyos idő után hirtelen felgyorsulunk), blocker (ő játssza a hátvéd szerepét) stb. Persze pénzbe kerülnek, mint minden más ebben a játékban, de nagyon megkönnyítik a dolgunkat, ha verseny közben, megfelelő időben aktivizáljuk őket. De ugyebár mindannyian tudjuk, hogy azért az autónkat (amit három kategóriából választhatunk ki: Muscle, Exotic, és Tuner) sem szabad elhanyagolnunk a siker érdekében, ezért a tuningolás teljes tárháza is rendelkezésünkre áll. Kerekek, rugók, motorok, turbók, optikai elemek (sajnos most sincs neon) közül válogathatunk. A kerekeket és az optikai felszereléseket akár saját kezűleg is beállíthatjuk az autosculpt nevezetű funkció segítségével, vagy akár kész összeállított termékeket is választhatunk az aftermarkt-ra klikkelve. Így tuti, hogy két egyforma autó biztosan nem lesz a pályán.
A versenyek ugyanazok, mint az előző részben a canyon duel-t kivéve: circuit, sprint, drift, speed trap, checkpoint, race wars. Sajnos megint kimaradt a jó öreg drag (az én személyes kedvencem - gyorsulás), de legalább a hangulat mindenért kárpótol. Sajnos az ellenfelek MI programjában szintén ott a csalás, ami történetünk elején nem okoz különösebb problémát, de a végén már úgy bekeményít, hogy igencsak rá kell feküdnünk az útra, ha nyerni szeretnénk. A megfelelő teljesítményért busásan megfizetnek minket, így aztán bármit megvehetünk, ami éppen megtetszik. Néhány szó a versenyekről. Circuit: a megszokott körverseny; sprint: egyik pontból a másikba kell átevickélnünk; drift: kanyargós pályákon kell farolni a kocsival a pontokat hajkurászva; speed trap: un. sebességmérő mód (minél gyorsabban kell áthaladnunk az ellenőrző pontokon, és lehetőleg első helyen kell végeznünk, különben súlyos veszteségek érnek minket); checkpoint: a határvonalakon kell időben átszáguldani; race wars: 12 bivaly csatározása a pole pozícióért.
Egy küldetésre menvén végre megkapjuk azt a lehetőséget, hogy egyből a mélyvízben találjuk magunkat, és ne ropjuk a felesleges kilométereket (ugrás a versenyre). Persze nem minden olyan sima, mint ahogyan azt mi gondoljuk, ugyanis bármikor heves rendőri kíséretet is kaphatunk magunk mellé, akiket aztán szépen kenterbe is vághatunk. A zsaruk úgy érzem már nem olyan agresszívek, mint az elődben, így könnyen lerázhatjuk őket, hacsak nem arra megyünk, hogy minél többen szagolják a kipufogónkból áramló édes benzin illatát. :-) Cross őrmester is szintén jelen van, akiről szintén többet tudhatunk meg az előttünk kitárulkozó cselekményekből. Az üldözési élmények igazán négy csillag után válnak igazi Kánaánná.
A verdák irányítása valamelyest javult, de azt kell mondjam hogy még mindig túl arcadeos jellegű. Hatalmas sebességgel tudunk bevenni erős kanyarokat, ami azért kissé már túlzás. Hihetetlen módon tapadunk az útra (jó, értem én hogy erre a célra készült gumit szereltünk a járgányra, meg az NFS a töménytelen száguldásról szól, de azért mégis... 180-al ne vegyünk már be egy 70 fokos kanyart :-)), így aztán sok gondunk nem lesz a vezetéssel se billentyűzettel se gamepaddel. Pozitívumnak tartom, hogy a három különböző csoportba tartozó vasparipák más-más vezetési stílust igényelnek, sőt megfigyeltem, hogy minden egyes négykerekű máshogy viselkedik az utakon. Továbbá is negatívuma a játéknak, hogy saját autónknak nincs törésmodellje, csak az utcai járműveknek és fakabátoknak (de az sem valami nagy szám).
A program audio részlege továbbra is hozza az elvárt színvonalat. Bár a legtöbb előforduló zene nem az én stílusom (hip-hop, electro), de azért én is megtaláltam a számomra kellemes muzsikákat (rock). A lóerők is csodálatosan hangzanak a motortérben, minden egyes kocsinak más és más hangja van (5.1-es hangfalszett tulajdonosok hatalmas előnyben!) Ehhez a részleghez nem is fűznék több kommentárt.
Multiplayer élményeket is nyújt az NFS legújabb része, mely PC platformon fog inkább tarolni (xbox360-on és PS-en csak osztott képernyő van). A single versenyek mindegyike megtalálható itt, a csapatalapú versenyzés, pedig kooperatív módban került kidolgozásra (mi versenyzünk, a haver pedig segít a hátvédmunkákban). :-) A rendőri üldözés is megtalálható itt, mégpedig úgy hogy, egyszerre hét játékos üldöz egy civilt, akinek a feladata a túlélés. Ha elkapják, szerepcsere történik. Aki tovább bírja, az nyer.
Összegzésképpen elárulhatom, hogy bár annyira sok újítást nem hozott a Most Wanted és az Underground 2 összegyúrása, mint vártuk, de a csapatalapú versenyzés, a multiplayer, és a megreformált karrier mód megfelelő minőségben került kidolgozásra. Ismét sikerült egy hangulatos kis arcade versenyt kreálni a fejlesztőknek, amelyet minden olyan játékosnak ajánlok, aki kicsit is érdeklődik a csodás gépek és illegális utcai versenyek iránt.
Pozitívumok: Csapat alapú verseny, történet, hangulat
Negatívumok: Pár grafikai bug (tájelemek eltűnnek és megjelennek), kevésbé optimalizált irányítás |